Parowiec„Preussisch Holland” został zbudowany we wrześniu 1908 roku przez stocznię Nordseewerke pod nazwą „Wilhelm Hemsoth” dla jednego z niemieckich przedsiębiorstw transportowych jako cywilny statek handlowy. Posiadał wyporność 1974 BRT / 1188 NRT, długość 82,65 m i 12 m szerokości. Napęd zapewniał silnik parowy o mocy 192 KM. Rozwijał prędkość do 9 węzłów.
Kiedy w 1914 roku wybuchła wojna, statek znajdował się w Libau (obecnie Lipawa) na terenie dzisiejszej Łotwy, będącej wówczas częścią Imperium Rosyjskiego. Przejęty przez Rosjan jako zdobycz wojenna został obładowany kamieniami i osadzony na mieliźnie tworząc blokadę wejścia do portu. Po zdobyciu miasta przez wojska niemieckie statek podniesiono i wyremontowano. W 1920 roku trafił do użytku do angielskiej firmy żeglugowej jako „Penteifi”. Od 1925 do 1941 roku pływał pod banderą łotewską jako „Kuldiga”/YLAB dla linii łotewsko-belgijskiej w Rydze.
Przejęty w czasie wojny ponownie przez Niemców otrzymał nazwę „Preussisch Holland”. Parowiec otrzymał grube kable elektryczne prądu stałego wokół kadłuba statku, aby zneutralizować własne pole magnetyczne w celu ochrony przed minami magnetycznymi, które angielscy lotnicy często wrzucali do wód niemieckich. Ponieważ zrujnowany silnik parowy nie był w stanie zapewnić wymaganej energii elektrycznej, zainstalowano w tym celu generator diesla.
Jako cywilny statek handlowy używany był głównie na Morzu Bałtyckim.
W 1947 roku statek wrócił do przedwojennych właścicieli w Libau i otrzymał nazwę „Kuldiga”. Po kilkukrotnych zmianach bandery (amerykańska, panamy, etiopii), 22 sierpnia 1959 roku sprzedany został do Hongkongu, gdzie w 1960 roku prawie 52-letni statek podano rozbiórce.
Historię statku „Preussisch Holland” ukształtowały zawieruchy dwóch wojen światowych. Dlaczego otrzymał nazwę tego miasta (obecnie Pasłęk). Być może ma to związek z urodzonym w Preussisch Holland wiceadmirałem Imperialnej Marynarki Wojennej II Rzeszy Niemieckiej Victorem Valois (1841–1924). Więcej o admirale …
sie 26 2023
Parowiec „Preussisch Holland”
Parowiec„Preussisch Holland” został zbudowany we wrześniu 1908 roku przez stocznię Nordseewerke pod nazwą „Wilhelm Hemsoth” dla jednego z niemieckich przedsiębiorstw transportowych jako cywilny statek handlowy. Posiadał wyporność 1974 BRT / 1188 NRT, długość 82,65 m i 12 m szerokości. Napęd zapewniał silnik parowy o mocy 192 KM. Rozwijał prędkość do 9 węzłów.
Kiedy w 1914 roku wybuchła wojna, statek znajdował się w Libau (obecnie Lipawa) na terenie dzisiejszej Łotwy, będącej wówczas częścią Imperium Rosyjskiego. Przejęty przez Rosjan jako zdobycz wojenna został obładowany kamieniami i osadzony na mieliźnie tworząc blokadę wejścia do portu. Po zdobyciu miasta przez wojska niemieckie statek podniesiono i wyremontowano. W 1920 roku trafił do użytku do angielskiej firmy żeglugowej jako „Penteifi”. Od 1925 do 1941 roku pływał pod banderą łotewską jako „Kuldiga”/YLAB dla linii łotewsko-belgijskiej w Rydze.
Przejęty w czasie wojny ponownie przez Niemców otrzymał nazwę „Preussisch Holland”. Parowiec otrzymał grube kable elektryczne prądu stałego wokół kadłuba statku, aby zneutralizować własne pole magnetyczne w celu ochrony przed minami magnetycznymi, które angielscy lotnicy często wrzucali do wód niemieckich. Ponieważ zrujnowany silnik parowy nie był w stanie zapewnić wymaganej energii elektrycznej, zainstalowano w tym celu generator diesla.
Jako cywilny statek handlowy używany był głównie na Morzu Bałtyckim.
W 1947 roku statek wrócił do przedwojennych właścicieli w Libau i otrzymał nazwę „Kuldiga”. Po kilkukrotnych zmianach bandery (amerykańska, panamy, etiopii), 22 sierpnia 1959 roku sprzedany został do Hongkongu, gdzie w 1960 roku prawie 52-letni statek podano rozbiórce.
Historię statku „Preussisch Holland” ukształtowały zawieruchy dwóch wojen światowych. Dlaczego otrzymał nazwę tego miasta (obecnie Pasłęk). Być może ma to związek z urodzonym w Preussisch Holland wiceadmirałem Imperialnej Marynarki Wojennej II Rzeszy Niemieckiej Victorem Valois (1841–1924). Więcej o admirale …
Opracował RC na podstawie artykułu DS „Preussisch Holland” / DBIT z serwisu http://www.seefunknetz.de/