Koncert prowadził, znany z wielu telewizyjnych i radiowych programów,  śpiewak operowy (bas, 68 lat)  Kazimierz Kowalski. Ponadto przy pełnej sali POK wystąpili: Małgorzata Kustosik (mezzosopranistka, wiek) i Andrzej Jurkiewicz (tenor obchodzący w tym dniu 74 urodziny). Akompaniowała grając na pianinie Ewa Szpakowska. Nie wystąpili, prezentowani na plakacie promującym koncert: Małgorzata Kulińska (sopran) oraz Andrzej Niemierowicz (baryton). Podczas koncertu usłyszeliśmy przeboje z oper, operetek i musicali takich jak: Wesele Figara, Straszny Dwór, Baron Cygański, Wesoła Wdówka, Księżniczka Czardasza, Skrzypek na Dachu,  Hrabina Marica oraz kilka kolęd śpiewanych razem z publicznością.

Na widowni tradycyjnie zabrakło młodzieży, a nawet tych co już od kilkunastu lat uważają siebie za dorosłych. Krzesła na balkonie sali Pasłęckiego Ośrodka Kultury są już mocno zakurzone. Może wystarczyłoby promować takie występy choćby tylko zwykłą informacją na lekcjach muzyki w pasłęckich szkołach. Klimatu jaki panuje w trakcie koncertu na żywo nie odda żadne nagranie ani program telewizyjny.

Prowadzący okrasił zapowiedzi kilkoma anegdotami, których bohaterami były znane szerokiej publiczności, a jemu osobiście postaci: Bernard Ładysz, Bogusław Kaczyński, Zbigniew Religa. Dzięki temu świat znany z telewizji staje się bliższy i bardziej swojski. Każde wykonanie poprzedzone było krótką  opowieścią o autorze i historią powstania utworu. Aby przybliżyć atmosferę koncertu załączam poniżej kilka wykonań (opisy z serwisu https://pwm.com.pl).

W tym roku obchodzimy 200 lecie urodzin Stanisława Moniuszki i ten 2019 rok został ogłoszony z tej okazji rokiem Moniuszki.

 

 

Halka, aria Jontka z II aktu opery (I ty mu wierzysz) Stanisława Moniuszki, śpiew Andrzej Jurkiewicz, piano Ewa Szpakowska

„Jontek, zakochany w Halce bez wzajemności, na próżno usiłuje przekonać zrozpaczoną dziewczynę o daremności jej uczuć do Janusza (”Ty nie wiesz, co to miłość panicza z biedną poddanką, o nie wiesz ty. U niego będzie słodycz oblicza i mowa słodka, jak twarz dziewicza. W sercu głaz na twoje łzy, a ty chcesz wierzyć w miłość panicza”).”

Straszny dwór, dumka Jadwigi z II aktu (Biegnie słuchać w lasy, w knieje) na mezzosopran i orkiestrę. Śpiew Małgorzata Kustosik, piano Ewa Szpakowska

„W pełnej liryzmu dumce (Biegnie słuchać w lasy, w knieje) Jadwiga oddaje się dziewczęcym marzeniom. Obydwie zwrotki dumki kończy 8-taktowy fragment instrumentalny, z charakterystycznymi kontrastami: forte + tryb durowy – piano + tryb molowy.”

Kiepura Brunetki blondynki z filmu „Kocham wszystkie kobiety” , śpiew Andrzej Jurkiewicz, piano Ewa Szpakowska

Jan Kiepura – tenor, który w okresie międzywojennym śpiewał na najważniejszych światowych scenach operowych, był również gwiazdą kina.

 

Habanero z opery Carmen Georga Bizeta. Śpiew Małgorzata Kustosik, piano Ewa Szpakowska

„Miłość to buntowniczy ptak” czyli Habanera. Jest to bodajże najlepiej znana aria z opery Georga Bizeta z 1875 roku.

Gdybym był bogaty z filmu Skrzypek na dachu, śpiewa Kazimierz Kowalski, piano Ewa Szpakowska.

Nagrodzona trzema Oscarami ekranizacja słynnego musicalu „Skrzypek na dachu”. Ubogi Tewje mleczarz mieszka wraz z żoną i trzema córkami w Anatewce, małej wiosce w carskiej Rosji (Ukraina). Nakręcona na podstawie powieśi autorstwa Szolema Alejchema z 1894 roku, znana także pod alternatywnym tytułem „Dzieje Tewjego Mleczarza”. 

Po koncercie można było kupić płytę z autografem Kazimierza Kowalskiego.

Autor artykułu z Kazimierzem Kowalskim.

 

Roman Cichocki

Latest posts by Roman Cichocki (see all)